Sunday, March 4, 2018

Slug: Semester 3 (Bahagian 4) - MCC

12:08AM.Assalamualaikum, ok aku tengah berusaha disini ok. Berusaha untuk memudahkan perjalanan masa dan tugas-tugasku sebagai student (walaupun hanya separuh masa) dengan membuat mencari baha-bahan. Tapiiii, tak taula, aku macam x boleh fikir benda-benda. Just terbaca group whatsapp tadi ada yang dah nak submit assignments, sedangkan aku belum mula apa2?matilanak kalau macam ni.

Idea ada tapi macam biasa x tau macam mana mahu mulakannya, bukankah perkara paling susah itu ialah memulakan sesuatu?hehe..jadi sementara tu aku update la disini apa yang patut. tadi sempatla juga bersembang sembang, membawang sikit dengan pengarah/ pensyarah / tutor tadi ni, semua ada tau dan aku adala jugak bertanya-tanya sedikit dengan soalan-soalan ni sambil adalah sedikit cerita peribadi disusuli dengan hilai tawa yang macam palsu sikit (sebab x rasa lucu and i hv too). dan bila aku start bertanya dan memberitahu dengan mudahnya mereka menjawab salan ni x susah dan very straight foward katanya. 

dan tetiba jugak, teringat dulu masa perbualan dengan seseorang ni, sekarang x mungkin sebab dia bz, dengar-dengar, sambung belajar jugak, bini orang pulak, jadi ya, kami dahberhenti berbual. hmm..just aku ingat tu  dia ckp macam ni, "hey you , apa kata you post satu entri untuk soalan-soalan you tu, mana tahu membantu?"Jadi,  sebab tu la aku terfikir-fikir tadi..ha'ah eh..dan tu la aku nak jugakla kongsi soalan tu disini, kot-kot la kan mana tau ada yang boleh membantu dipersilahkan PM/DM/sms/Whatsapp..gitteww.yala sementara ada idea-idea muncul dikepala ku ni kan..hmm. and soalan untuk subjek pertama ni, its AMKI5203

"Sosial media has become the most powerful tool for organisation in today's business environment, as now the world is at your fingertips. however, because of its freedom and  uncontrollable practices, it like a time bomb, waiting to explode when crisis hits. studies have shown that social media has contributed to a number of organisational crisis in the food industry, such as cadbury halal crisis, KFC, Mcdonalds, as well as the airline companies such as Malaysia airlines, Malindo Air, United Airline and others"

Based on the statements above  you are required to answer the following:

a) Choose at least Three examples of crisis caused by social media (locally or internationally).
b) Describe each Crisis with organisation back ground, what other communication channels that they used and how the crisis started
c) Then, explain the crisis  response used by the organisations. Suggest how the handling of the crisis by the organisation could have been improved. 


Aku ni bukan apa jugakla,  semester sebelum ni walaupun  dapat jugakla marks acah2 meletop (angkat bakul sedikit bukan selalu) jugakla kan tapi tu semua last-last minute ja pn, sebabtu la sekarang ni kalau boleh nak jugak buat bebetul yang boleh buat aku fikir memikir acah-acah bebudak pandai..gaytohhh..hahah.

okla, yang soalan kedua tu nenantila aku buat ya, k la bye.

End







No comments:

Filem Malaysia

Bloggie. hai! Ramadhan is around the corner. yeay! boleh kurus. tiber haha. x buat apapun weekend barusan Memandangkan musim panas, me mengh...