Tuesday, April 21, 2015

Slug: Agama mu Agama ku


Assalamualaikum bloggie, baru saja lepas tadi membuat lawatan muhibbah paper online, youtube, wechat eh semuala, baru mau relak-relak nampak ni tadi. Semua dah tau kan pasal ni, pasal penduduk Taman Medan suh kasi turun itu Salib. dan tadi baru terngok video ni tau. Ya Allah makcik, ko betul-betul bikin malu. Serious!

Ringkasnya, bila nak buat benda begini kena fikir dua tiga kali betul atau tidak. Apapun mungkin dari sudut, lain, mungkin makcik-makcik rumah pangsa ni xda kawan dari agama lain kot, mungkin kawan dia semata-mata sesama islam yang tak tau akan kebaikan agama lain kot. sapa tau kan?  Tapi kesian ko makcik kena lahar terus. aku rasa lawak pulak ko ni. viral terus. hehe.

Rasanya xada satu agama pun baik Islam, ka, kristian ka, Hindu ka atau apa saja agama la yang nak ajar perkara-perkara buruk. Semuanya bergantung pada diri sendiri and agama yang dianuti, Sebab tu la kalau bagi aku, kerosakan diri orang, akidah ka apa, jangan sesekali babitkan hal-hal agama, dosa pahala orang kita xda hak dan jangan sesekali bercakap melainkan tuhan itu sendiri itu menilai. Nasihat menasihati, ok.

Takkan la nampak Salib, atau takkan la nampak patung Buddha akidah boleh rosak, adoiii, geng kalau p mana pun akidah boleh rosak jugak kalau hati tak tetap, so pegangan tu kena kuatla, kalau takut anak tu rosak akidah, pantau la bebaik, namapun dah ibu bapa kan? so..ha. lagipun salib  tu pun kayu saja makcik, janganla panik. Aku, relak saja jogging single dekat temple tu, relak saja derma darah di gereja, xda pun aku rasa nak rosak akidah segala (alhamdulillah amin bukan riak k hehe). Lagipun aku sentiasa ingat pesan arwah ustaz yang ajar aku ngaji dulu, "TIDAK SALAH MEMASUKI RUMAH AGAMA ORANG LAIN ASALKAN KITA TIDAK MEMULIAKANNYA"..ringkas, padat dan mendalam...




Kes macam begini mengingatkan aku dengan sesetengah orang yang jijik betul tengok BABI. Maksud aku, ya, sah-sah la babi tu haram kan, tapi xkanla sampai jijik xnak tengok. aku pernah tau buat-buat tukar gmbr dp whatsapp gambar babi, sajalah nak tau kan ada respon ka tidak.  padahal gambar ni je pun..


Piggy bank! haahaha lepas tu ada la beberapa orang memeber aku suh tukar and sebab utama diorg geli. haaa..geli? ini geli..pegang-pegang x geli. camharam kan?and ada sorang lagi tu suh tukar sebab bila dia text aku dia macam dia text dengan babi hahaha..sumpah lawak member aku ni, tapi serious aku memang x berkenan dengan perangai orang-orang macam ni, bukan ko makan pun yet perselin tabung babi jak pun. aku pun diam, gelak sajala, aku nak bagi respon dengan-dengan ayat cinta ku, aku ni bukan jenis memandai. Tapi beberapa minggu jugakla  dp whatsapp aku tu. aku punya sukala kan heheh.


Hujung-hujung macam ni la, bagi aku Islam ni mudah sebenarnya, dan tidak ada satu pun ajaran yang di bawa oleh Nabi kita untuk  memperlekehkan ajaran orang lain sekalipun mungkin ada batas-batas yang sudah menjadi hukum untuk kita mencegahnya,. wahhh.feeling alim pulakkan aku haaha..okla bye.

end.


6 comments:

Dalila Samsudin said...

Sometimes tak paham kenapa nak memperlekehkan sesuatu yg bukan agama islam. mcm anjing ke babi ke apa. Memang lah haram. tau haram diam and jangan sentuh jelah. Tak payah jijik sgt. binatang tu tk dosa pun .

Bro Ley said...

betul tu bro...ramai yg geli dengan babi n anjing ni...tapi x pernah pulak nak geli buat dosa maksiat pegang2 laki perempuan tu semua...Kesian babi n anjing. Diorang x salah pun tapi org selalu pandang hina siap digunakan utk mencaci lagi...hrmmm..

hanya zulfa said...

Betul tu dali..ntah apa2 sstgh umat mcm tu..hehe tu n nak geli gele2 hehe

hanya zulfa said...

Betul tu dali..ntah apa2 sstgh umat mcm tu..hehe tu n nak geli gele2 hehe

hanya zulfa said...

Tu la pasal...bila yg sedia haram tu blh saja dielak..yg ada lagi sedia haram sebelum halal x blh pulak nak elak hahaha..best katanya...

hanya zulfa said...

Tu la pasal...bila yg sedia haram tu blh saja dielak..yg ada lagi sedia haram sebelum halal x blh pulak nak elak hahaha..best katanya...

Filem Malaysia

Bloggie. hai! Ramadhan is around the corner. yeay! boleh kurus. tiber haha. x buat apapun weekend barusan Memandangkan musim panas, me mengh...